S/S Rødby af Rødbyhavn


S/S Rødby som S/S Ohrt


Havnelodsen 1909


Havnelodsen 1918

Intro

Rødby Byråd har åbenbart været reder. Det indkøbte i 1912 en damper til havnen.

Historie

Skibet blev bygget på Schiffswerft von Henry Kock, Lübeck til Rederne: C.H. Nölck, Orth, Fehmern, og Heinrich Kock, Heiligenhafen, Holsten, Tyskland.
Skibet blev døbt Orth, hjemskrevet Orth, Fehmern. Det havde en besætning på 3 mand. Det sejlede 2 gange dagligt ruten Orth - Heiligenhafen - Orth. Tysk kaldenr. LCQS.
Kaptajn var Heinrich Schmütz, Heiligenhafen, fra 1906 kaptajn Adam, Burg, Fehmern. Skibet blev solgt til Danmark og slettet af Tysk Reg. I 1912.

Den 5. oktober 1912 købte Rødby Byråd skibet fra Tyskland og omdøbte det til "Rødby", registreret 15. marts 1913. Under dansk register fik det kaldenummer: NSGH
Det blev solgt den 26. oktober 1917 til Firmaet J. Saabye & O. Lerche, København. Registreret den 3. november 1917.
Solgt igen den 15. maj 1919 til A/S Transport - Compagniet (E. Nissen). København. Registreret den 28. juni 1919.
Solgt den 27. februat 1924 til Petersen & Albeck, København. Registreret den 5. marts 1924.
Slettet af registret den 19. marts 1924, som ikke længere selvbevægende, evt. anvendt i kortere periode som pram inden ophugning.

Skibsfører i 1915: M. Petersen, Rødby. Skibsfører i 1916: C. Jørgensen.
Skibets data: 37 brt. - 11 net. - 28 dw. 60,8’ x 14,2’ x 6,3’ Compd-maskine: 60 hk. 1-mastet jernskib.


Fra Avisen

Lolland-Falsters Socialdemokrat den 31. august 1912:

Rødby køber Dampskib
I et ekstramøde i går vedtog Rødby Byråd at købe damperen "Orth" af Heiligenhafen. Købesummen er 6000 Kr. "Orth", der skal "i Kirke", vil blive døbt om til at hedde "Rødby", og dens fornemste opgave vil være at holde havnen fri for tang, som skylles ind i større mængder end man synes om, samt at bugsere. Damperen er for øvrigt velkendt ved Rødby Havn, hvor den gentagne gange har været i den senere tid med tyske Turister.

Læserbrev 1913 nr. 4, den 6. januar
Rødby Havn
Må det være mig forundt i Deres ærede blad at rette et par spørgsmål til Havneudvalget i Rødby:
Hvad er meningen med dampskibet "Rødby", som ligger til parade i havnen? For at vise, at i Rødby Havn findes også dampskibe, eller hvad?
Dette spørgsmål drøftes ivrigt af alle dem, som på en eller anden måde har med havnen at gøre. Det er blevet fortalt, at damperens hovedopgave er at holde havnen fri for tang, og der skal også være anskaffet apparater til at slæbe tang med. Men tangen ligger jo alentykt i havnen, og imedens går damperens fører og maskinmester som arbejdsmænd ved losning af skibe, der kommer i havnen.