Rutebilstationen i Århus


Den gamle rutebilstation.


Den nye busterminal (rutebilstation).

Intro

Den første station til rutebiler i Århus blev indrettet i 1923 og lå i Rosensgade 28 og Graven 19. I 1930 blev der opført en ny station på Amtsmandstoften nær ved hovedbanegården, fordi antallet af ruter var fordoblet. Den var tegnet af arkitekt Wilhelm Kleemann...

Den første station til rutebiler i Århus blev indrettet i 1923 og lå i Rosensgade 28 og Graven 19. I 1930 blev der opført en ny station på Amtsmandstoften nær ved hovedbanegården, fordi antallet af ruter var fordoblet. Den var tegnet af arkitekt Wilhelm Kleemann. I 1945 kørte 51 ruter til stationen, som var blevet kaldt Nordeuropas største. Pladsen i den indre gård blev for trang og stationen revet ned i 1954. Den nuværende og tredje station blev opført samme sted med to etager og åbent anlæg med plads til 64 busser. Siden da er stationen næsten uændret. ''Jernbaner bremsede ikke busser'' DSB og privatbanerne overtog i 1930'erne mange indbringende rutebilsruter. Trafikministeriet bakkede op om ejerskiftene, fordi ministeriet gerne ville begrænse busruter, der konkurrerede med jernbanen. Alligevel blev busser og rutebiler stadig mere populære. Rutebilsstationen i Århus fra 1930 var kun tiltænkt 31 ruter. Derfor var der nærmest trafikprop i stationens lukkede gård, da stedet betjente hele 51 ruter. Den fantasifulde station med funkisgavle blev erstattet af en moderne bygning i glas og beton. Busserne fik et åbent anlæg med båse, mens passagerne fik ventesal, restaurant og toiletter. Personalet fik også egne lokaler. Rutebilerne kører til forstæderne og oplandet. Bybusserne holder for sig selv lige ved hovedbanegården.