Reberbanen Skjern




Intro

Reberbanen i Skjern stammer helt tilbage fra 1905 hvor rebslageren Jens Sahl opførte Reberbanen i Skjern. Reberbanen bliver i dag brugt til rebslagning, hvor der blandt andet bliver produceret reb til hestevogne og skibe.

Om Reberbanen

Jens Sahl kom til Skjern i 1869, han købte et stykke jord, og byggede en reberbane, fordi der var brug for en rebslager til at forsyne byen med tovværk. Reberbanen blev overdækket med tag, og Jens Sahl var en af de første som fik elektricitet i Skjern. Han solgte hele kvejl som består af 110 meter. Da København i 1700 – 1800 tallet skulle levere reb til flåden, måtte der ikke findes blår eller hør på reberbanen, da disse materialer ikke var stærke og holdbare nok, til at kunne sikre flådens besætning. Dette betød, at hvis der blev fundet blår eller hør førte det til henrettelse. Reberbanen er kun 3,2 meter bred, men den er til gengæld 98 meter lang. Det betyder at en rebslager i løbet af en dag oftest går omkring 10-12 kilometer, hvoraf de fleste kilometer er baglæns Se video [https://youtu.be/i5BBDb84saI her]

Den røde tråd

Udtrykket "Den røde tråd" stammer oprindeligt fra Reberbanens historie. Det var nemlig sådan at en autoriseret Reberbane sikrede sin kvalitet ved at placere en rød tråd igennem hele rebet.

''Publiceret''

Die Reeperbahn

Die Reeperbahn stammt aus dem Jahre 1905. Jens Sahl baute die Reeperbahn in Skjern. Die Reeperbahn stellt heute Seil für Pferdewagen und Schiffe her.