Nakskov Skibsværft - Tørdok 2


M/F Asa Thor er første skib i Tørdok 2





Tørdok 1 og 2


Andorra i Tørdok 2


Tørdok 2.

Intro

I 1963 blev arbejdet med en ny tørdok på Nakskov Skibsværft påbegyndt. Den nye dok blev placeret ud mod Trælholm, og vinkelret på den eksisterende tørdok. Den blev færdig i 1965.

Tørdok 2 under arbejde - Nakskov Skibsværft

Behovet for endnu en tørdok blev i 1961 planlagt af bestyrelsen. I 1963 blev arbejdet påbegyndt og den nye dok blev placeret ud mod Trælholm, og vinkelret på den eksisterende tørdok. Den blev færdig i 1965.

Dokken blev 191 m lang og med en fri bredde på 27,7 m. På sydsiden placerede man en nedkørselstunnel med samme formål som til den første dok. Et drænsystem under dokbunden i tørdok 2 sikrede, at underliggende vandlag ikke kunne få dokken til at flyde op, når den var tom, idet den havde meget tyndere vægge end tørdok 1. Begge dokke blev bygget af A/S Monberg & Thorsen, København.

I december 1963 blev den gamle tyske flydedok, der var indkøbt i 1919, afhentet af 2 sæbebåde og bugseret til Grimstad i Norge.

I 1986 havde DSB købt et brugt Roll on-Roll off skib, værftet fik til opgave at ombygge det. Skibet blev forsynet med jernbanespor og nye hjælpemotorer. Desuden blev skibet forlænget 36 m i værftets Tørdok 2. Af hensyn til forlængelsen måtte værftet udbygge dokken med en recess på 7,5 m for at give plads til færgens stævn. Færgen fik navnet "Trekroner", og blev afleveret til DSB i december 1986.