Krigsforlis: Verdenskrigens første danske ofre


S/S Chr. Broberg


S/S Maryland

Intro

Det danske handelsskib S/S MARYLAND var på vej hjem til København fra Argentina, da det ramte en tysk mine og sank i Nordsøen d. 21 august 1914. Det blev derved det første danske skib, der forliste grundet 1.verdenskrig.

S/S MARYLAND:
Handelsskibet ”S/S MARYLAND” var bygget i 1913, ejet af DFDS rederiet, og på vej hjem til Danmark fra Buenos Aires med en ladning majs, linsæd og klid, da den førnævnte katastrofe indtraf ud for GALLOPER fyrskib i Nordsøen (sydøst for den engelske kyst).
Kaptajnen var ellers blevet forsikret af den engelske officer om bord, at den planlagte kurs var sikker, idet englænderne mente at have ryddet det nærliggende område for miner, formentlig udlagt af det tyske skib ”KÖNIGIN LOUISE”.

Ikke desto mindre ramte Maryland en mine den 24. august 1914, cirka kl.19:30, og folk gik i bådende. Derefter blev skibet ramt af endnu en eksplosion, og sank hurtigt. Alle besætningsmedlemmer blev efterfølgende reddet ombord på en belgisk fiskekutter, der var i nærheden og ingen kom til skade under ulykken.
S/S CHR. BROBERG:
Handelsskibet ”S/S CHR. BROBERG” var bygget i 1889 og ligeledes ejet af DFDS. Det var på vej hjem til Danmark fra middelhavet, og et stop i engelske Portland, med en ladning af stykgods, og blev på turen igennem den engelske kanal også forsikret af englænderne om at den satte kurs var sikker.

Efter at have været stoppet og inspiceret af en engelsk krydser, fortsatte skibet hjemad, og observerede den 21 august 1914 på 500 meters afstand S/S MARYLAND have problemer.
Kaptajnen besluttede at sende både afsted for at hjælpe, men da de intet spor fandt af mandskabet (som på dette tidspunkt havde forladt skibet, og var blevet samlet op) måtte man sejle tilbage.

Det blev dog besluttet af ankre op for natten, så man kunne lede efter mandskabet den næste dag. Dette skulle vise sig at være en skæbnesvanger beslutning. Kl. 16:45 dagen efter ramte skibet en mine, og sank på 5 min. Selvom mandskabet efterfølgende blev reddet ombord på det engelsk krigsskib ”H.M.S. EYRIE”, omkom en maskinmester idet han befandt sig midtskibs hvor eksplosionen skete.


Handelsministeriet: Samling af Søforklaringer over krigsforliste danske Skibe i Aarene 1914-1918, J.H. Schultz A/S, København 1921 (s.1-4).
Dethlefsen, Henrik og Johansen, Chr. Johansen og Møller, Monrad Anders: Dansk Søfarts Historie 5: 1870-1920, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, København 1998 (s.113-114)

Billedarkiv www.mfs.dk


Navn: ”S/S MARYLAND” Rederi: DFDS. Bygningsår: 1913. Bygningsted: I.C. Tecklenborg, Geestemünde. Art: Dampskib. Materiale: Stål. Tons Brutto: 5136. Tons Netto: 3163. Tons DW: 8530.
Navn: ”S/S CHR. BROBERG” Rederi: DFDS. Bygningsår: 1889. Bygningssted: Burmeister & Wain, Kbhvn. Art: Dampskib. Materiale: Stål. Tons Brutto: 1225. Tons Netto: 761. Tons DW: 1706.