Korskroen


Korskroen 1907


Korskroen


Korskroen







Intro

Kroen er oprettet omkring 1870 og har i mange år været beliggende ved et trafikalt knudepunkt ved den gamle landevej mellem Esbjerg og Kolding. Kroen var i mange år et yndet og stærkt benyttet udflugtssted. Stedet er også kendt som et centrum for motorsport samt et årligt hestemarked.

Kroen

Kroen er oprettet ca. 1870 efter vedtagelsen af anlæggelsen af Esbjerg Havn. Kroen er beliggende på et trafikalt knudepunkt i krydset mellem Hovedvej 1 mellem Esbjerg og Kolding og Hovedvej 11 mellem Ribe og Varde. Fra stedet udgår også Diagonalvejen. Korskroen var i mange år et yndet udflugtssted i en overkommelig afstand fra Esbjerg, og i lunden diagonalt over for kroen blev der i mellemkrigsårene afholdt talrige fester og møder der set i erindringens bakspejl altid var begunstiget af sol og sommer. Kroen lukkede i 1998 da den nye motorvej mellem Esbjerg og Kolding var blevet en realitet. Siden er kroen forfaldet og fremstår i dag (2013) som en ruin.

Motorsport

I foråret 1946 fik Esbjerg Motor Sport en aftale i stand om at overtage en jordlod ude ved Korskro til anlæg af motorcykelbane, og så gik medlemmerne ellers i gang. Op til 50 mand var i arbejde pr. aften, og de sled og puklede hele foråret og sommeren. Banen blev opbygget på en hedestrækning, og hver eneste skovl jord blev flyttet med håndkraft, så voldene blev bogstaveligt talt opbygget skovlfuld for skovfuld. Søndag den 7. juli 1946 åbnede Korskrobanen. Aldrig før havde der været trafik til Korskroen som ved den lejlighed. Tætte stimer af cykler, motorcykler og biler hastede derud for at opleve noget så usædvanligt på den tid som motorcykelløb på bane. Over 6.000 mennesker så borgmester L. Høyer-Nielsen åbne banen, og derefter begyndte løbene, der fulgte »slag i slag uden unødvendige pauser af nogen art«, som Dagbladet Vestkysten skrev i sin reportage dagen efter. I løbene deltog der kun motorcykler, men kørerne var kommet langvejs fra. Alle var de enige om, at banen var Danmarks bedste - tilpas svær og tilpas lang. '' '' '' ''

Hestemarked

Korskro Hestemarked har rødder langt tilbage i historien. Siden de første studedrifter var der et vadested, en handelsplads og kro ved Ålbæk Mølle, lige syd for det nuværende Korskro Hestemarked. Da jernbaneknudepunktet i Bramming blev etableret flyttede markedshandelen fra Ålbæk til Bramming. Markedet i Bramming fortsatte helt op til efter besættelsen, hvor den tekniske udvikling gjorde, at markedet blev indstillet. Der var dog fortsat behov for en lokal handelsplads, og markedet blev fortsat i 60´erne af kromand Peder Møller, Korskroen. Markedet fungerede først som en heste-salgs-udstilling i samarbejde med Vestjysk Rideklub i Varde. Formålet var at højne ridehestenes kvalitet gennem bedre avlsarbejde på landmændenes arbejdsheste. I tilknytning til dette blev der på Korskroen afholdt de såkaldte 3-kants-stævner, hvor rideklubberne i Ribe, Esbjerg og Varde over en helt weekend dystede om at blive årets bedste klub. En speciel lørdag i højsommeren oprandt når Skads Sogns Ringridderforening under kommando af Martinus hvert år havde udfordret ”Karl Pruhest's ryttere fra Varde til at dyste i ringridning, springning og skoleridt. Uanset udfaldet af dystene – som oftest til Varderytternes fordel – var det sikkert at Skadsrytterne og deres piger var langt mere udholdende og løb af med sejren om aftenen til festmiddagen og dansen I dag har Korskro Hestemarked udviklet sig til også at omfatte handel med antikviteter, værktøj, tøj, gamle sager, biler, mad og meget, meget andet. Omkring 300 kræmmerboder, 30 smådyrshandlere og 100-200 heste (heste kun om søndagen) og 40.000-50.000 gæster besøger markedet hver gang. '''Litteratur: ''' Gjæstgiveriets historie i Danmark af Helge V. Qvistorff. Jysk Lokalhistorisk Forlag, 1984 Kroer Danmark rundt af Henning Dehn-Nielsen, 2004 Udstykning i Ribe Amt gennem 25 Aar af M. A. Ebbesen. Findes i Fra Ribe Amt, Bd. 9, nr. 1 (1936)