Konebanen (Herning-Viborg)


DSC_0254.JPG. Alhedestien, 8 km fra Herning


DSC_0258.JPG. Kilometersten på Alhedestien


DSC_0259.JPG. Alhedestien


DSC_0260.JPG. Alhedestien


DSC_0262.JPG. Ilskov station - med bevarede perronkanter


DSC_0263.JPG. Ilskov station. Pakhus med læsserampe.


DSC_0269.JPG. Alhedestien


DSC_0273.JPG. Karup station. Monument over Konebanen.


DSC_0275.JPG. Karup station


DSC_0276.JPG. Karup station.


DSC_0277.JPG. Karup station


DSC_0279.JPG. Monument og skinnecykel ved Karup station.


DSC_0285.JPG. Alhedestien 13 km fra Viborg og 6 km fra Hald Ege


DSC_0286.JPG. Alhedestien 13 km fra Viborg og 6 km fra Hald Ege.


Udsnit af kort over jernbaner 1930.jpg. Udsnit af kort over jernbaner fra køreplan 1930

Intro

Afstanden mellem Viborg og Herning var kun 45 km, men jernbaneafstanden var 180 km over Langå og 191 km over Struer-Skjern. Det var dog kun en del af grunden, da Rigsdagen i 1900 vedtog at bygge en statsbane mellem Herning og Viborg...

Afstanden mellem Viborg og Herning var kun 45 km, men jernbaneafstanden var 180 km over Langå og 191 km over Struer-Skjern. Det var dog kun en del af grunden, da Rigsdagen i 1900 vedtog at bygge en statsbane mellem Herning og Viborg. Det var også en "kulturbane" for tilbagestående jyske hedeområder. Banen fik, ved åbningen i 1906, holdesteder i Nybo, Sunds, Ilskov, Karup, Frederiks, Skelhøje og Bækkelund. Mergeltransporter til opdyrkning af heden gjorde banen til en succes for godstransport. Banen lukkede for persontrafik i 1971 og for godstrafik i 1977. ''"Billige" kvinder ved telefonerne'' For at begrænse omkostningerne til banen blev den fra begyndelsen ikke udstyret med telegrafer, men med telefoner, som kunne betjenes af ufaglærte kvindelige stationsbestyrere til lavere løn. Dem brugte man allerede med succes på privatbaner. "Konerne" på Herning-Viborg-banen var gift med baneformænd. De var ældre og uuddannede. De fik kun en kort oplæring, og ordningen blev aldrig nogen succes. Konerne blev afløst af mandlige stationsmestre fra 1909 til 1920. Banen er nu gang- og cykelsti og hedder Alhedestien. Langs stien kan man se en del af de tidligere stationsbygninger. Ved stationen i Karup, der aldrig har haft kvindelig betjening, er der opstillet et monument for "Konebanen".