Klinten




Intro

Klinten blev opført tilbage i 1911 af listefabrikant Wilhelm Jeppesen. Wilhelm og hans kone Mary havde gennem hans erhverv kontakt til mange af datidens store kunstnere, der besøgte sommerhuset for at slappe af og hente inspiration.

Henry Jeppesen, der opførte Klinten som sommerbolig, var glarmester, forgylder og listefabrikant. Hans far havde i 1865 grundlagt en virksomhed i det indre København, der i 1880 blev flyttet ud på Nørrebro. De lister til billedrammer han fremstillede var moderne og enkle. Da efterspørgslen efter forgyldte rammer var stor, gik forretningen godt. Wilhelm Jeppesen var Henrys lillebror og ligeledes glarmester med forretning i Smallegade på Frederiksberg. Det var ham, der red ned langs Køge Bugt for at finde den bedste badestrand og købe en grund til sig selv og sin bror. Wilhelm erhvervede sig en strandgrund ved Jerismosevej, hvor han i 1909 byggede et hus ved stranden, der hvor Greve Badehotel senere blev opført. Henry købte et stykke af stranden for enden af Mosedevej. Henry og Mary Jeppesen havde på dette tidspunkt fire børn. Med plejebørn, søskende og kusiner og fætre, var det en anseelig flok børn og voksne, der ferierede på Klinten hvert år. I modsætning til andre opkøbere af strandgrunde i området, som eksempelvis brødrene Bonne, var Henry Jeppesen ikke jordspekulant. Han ejede 30 tønder land og plantede en æbleplantage langs Mosedevej. Det var hans børn og ansatte, der i første omgang fik de fleste af grundene langs stranden. H.C. Jeppesens Vej er opkaldt efter Henry og Asgers Vej og Birgits Vej efter to af børnene.

Bygningen har, sammen med sidehusene en meget fin proportionering, er opført af gode materialer efter traditionelle opskrifter, og har fået tilføjet meget personlige træk, såsom kombinationen af røde mure og grønt tag og vinduer. Der findes ikke et lignende bygningsanlæg i Greve, eller andre nærliggende steder. Det vurderes her at inspirationen fra tidens fabriksbyggeri ikke er tilfældig da bygherre ejede fabrik i København. Meget af tidens fabriksbyggeri var præget af enkle bygninger, vinduer i fast takt, rustikerede facadebånd og en pragmatisk facadekomposition med udgangspunkt i symmetri. Inspirationen kom fra England der havde tidens mest moderne industri.

Kunstnerne i begyndelsen af 1900-tallet var meget optaget af det specielle lys ved havet og som rammefabrikant og glarmester havde Henry og Wilhelm Jeppesen mange venner blandt billedkunstnerne. De kom ofte på besøg, boede på Klinten og malede langs stranden. Det var kunstnere som i dag ikke er særlig kendte: Christian F. Beck, Hans Knudsen, Carl Leopold Nielsen, Gunner Theander, Ludvig Jacobsen og Alf Trier Hansen. Men også kendte navne som Thit Jensen, Jens August Schade, Tao Michaelis, Gudmund Hentze, Axel Salto og Vilhelm Freddie har besøgt og boet på Klinten i 1930'erne.

Mary Jeppesen. Socialt engagement, vegetarisme og spiritualitet. Henry Jeppesens 17 år yngre hustru, Mary Elisabeth, kom fra fattige kår. Måske var det derfor, at hun havde et stort socialt engagement. Ud over at tage sig af sine slægtninge tog hun hver sommer 10 børn ud på Klinten, som ”hun selv var inde og samle op i Københavns Gyder”, som det beskrives i en af avisartiklerne om hende. Senere, efter Henrys død i 1931, steg antallet af feriebørn til det dobbelte, og hun var også med til at iværksætte aktiviteter for unge og voksne. Det skulle medvirke til at løse det store arbejdsløshedsproblem, der herskede i tiden. I 1940'erne var der busser fyldt med børn, der kom ud og badede og spiste på Klinten, inden de kørte hjem igen om aftenen. Mary Jeppesen begyndte også at agitere for en sundere vegetarisk livsførelse, som hun mente kunne være med til at bane vejen for ”næstekærlighedens udbredelse på jorden og hykleriets afskaffelse”. Klinten blev i 1930'erne og 1940'erne samlingspunkt for fritænkere, kunstnere, teosoffer og andre af tidens åndeligt søgende, og hendes villa på Nørrebro fungere i perioder som privat hjemløseasyl.