Johannes Larsen og Hverringe Klint


Udsnit af Johannes Larsens freskomaleri i hans og familiens spisestue på Møllebakken i Kerteminde. 1916. Nu Johannes Larsen Museet.

Intro

Kunstneren Johannes Larsen (1867-1961) dekorerede væggene i sin og sin families spisestue med freskomalerier. Udsnittet her har Hverringe Klint – og helt i forgrunden tre opadstigende ænder – som sit motiv.

Naturen direkte på væggene

Freskoen er en krævende kunstteknik, da den fordrer en hurtig hånd og stort set umuliggør rettelser. Det foregik på denne måde, da Johannes Larsen begik sine freskoer i hjemmets spisestue: Om morgenen pudsede en murer et parti af væggen op, hvorefter Larsen med vandfarver malede direkte i det våde puds, hvorved farverne gik i forbindelse med den og tørrede op som kalk.

Larsen havde opnået erfaring med teknikken fra tidligere opgaver. Dels ved at assistere kunstneren Joakim Skovgård med dele af udsmykningen af Viborg Domkirke, dels på et par mindre felter i hjemmets gæstefløj, den nuværende kioskentré på Johannes Larsen Museet, og dels på væggene i havestuen på Faaborg Museum.

Fresko-motiverne i Larsen-hjemmets spisestue, nu Johannes Larsen Museet, er landskaberne omkring Kertemindebugten set ved vintertide og med et myldrende dyreliv. Den pågældende fresko af Hverringe-klinten, der ligger nord for familiens bolig, malede Johannes Larsen til venstre for rummets vindue, og Fuglemaleren, som kunstneren blev kaldt, lod altså tre ænder, nærmere bestemt tre gråænder, flyve på freskoens grå vinterhimmel.