Halskov Odde Isbådestation


xylografi. En isbåd trækkes ind på land


Isbådestation halsskov odde. Isbådestation halsskov odde


isbådene på Isbådemuseet ved Halsskov. isbådene på Isbådemuseet ved Halsskov


Isbådestationen halsskov 1. Isbådestationen halsskov


Isbådestationen ved halsskov 2. Isbådestationen ved halsskov

Intro

Ved Halsskov Odde ligger en isbådestation fra 1800-tallet. Da en privatdreven båd med tre personer og 25.000 rigsdaler var forlist, blev isbådetrafikken fra 1794 overtaget af postvæsenet...

Ved Halsskov Odde ligger en isbådestation fra 1800-tallet. Da en privatdreven båd med tre personer og 25.000 rigsdaler var forlist, blev isbådetrafikken fra 1794 overtaget af postvæsenet. Isbåde var solidt byggede joller med en høj køl på midten og en stålskinne under kølen, der virkede som en mede. Isbådene blev i rækker trukket eller sejlet over Storebælt. En tur kunne tage fra seks timer til flere døgn. Turen med post, gods og passagerer gik over Sprogø, hvor man kunne købe et måltid og overnatte, hvis det blev nødvendigt. ''En rigtig vinter'' I den iskolde vinter 1940 - 41 tjente mange fiskere og arbejdsløse en dagløn ved at krydse isen med medicin, kød og ugeblade. To gamle tandløse løver fra Odense Zoo, som skulle bruges i en Fy og Bi-film, blev også trukket over. Sidst i februar blev færdslen forbudt. Alligevel begav to hold sig af sted. Det ene hold mistede alt, da deres båd sank stille ned under isflagerne. Det andet hold tilbragte natten på drivisen midt i Storebælt, inden de blev reddet af statens isbryder Fenris. Tusinder tog på udflugt over det tilfrosne Storebælt. Redaktøren på Nyborg Avis, Axel Egebjerg, skrev: ”Det var alle tiders tur. Vi havde både madpakker og et par bajere med. Jo, det kan man sgu da kalde en rigtig vinter.”