Faxe Ladeplads station

Intro

Faxe Ladeplads er endestation på Østbanen fra Køge. Banen blev anlagt i 1879, og den fine historicistiske stationsbygning er opført i 1880. Det var arkitekten Heinrich Wenck, der tegnede samtlige Østbanens stationer, og bygningerne ligner derfor hinanden.

''Før jernbanen'' Før stavnsbåndets ophævelse i 1788 kørte fæstebønderne kalk med hest og vogn for områdets godser fra Faxe kalkbrud til ladepladsen i Hylleholt. Det var en del af hoveriet. Efter 1788 måtte kalkbrudsejerne imidlertid selv stå for transporten af kalk. Da efterspørgslen tilmed steg, var kalkbrudsejerne interesserede i at finde en mere rationel løsning på transportspørgsmålet og de blev enige om at anlægge en jernbane mellem kalkbruddet og ladepladsen. ''De første spor'' Der var ikke kun planer om en jernbane. I 1864 blev den første egentlige havn anlagt ved udskibningsstedet. Samme år anlagde landmåler og baneanlægsmand C.F. Garde for egne midler et 6,5 km. langt skinneanlæg mellem bruddet og havnen. Til gengæld fik han eneret på transport af kalken fra de fire store kalkbrudsejere: Bregentved, Rosendal, Vemmetofte og Gavnø til en bestemt pris pr. kubikfavn. De første år var vognene fortsat hestetrukne, men den øgede produktion og kørsel krævede flere hestekræfter. Derfor blev der i 1866 indsat et lokomotiv og senere endnu et.

Plum, Ole-Chr. M.; "Østbanen 1879-2004"; Special-Trykkeriet Viborg A/S; 2004. http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Arkitektur/Danmark/Heinrich_Wenck http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Jernbane/Jernbaneanl%C3%A6g/K%C3%B8benhavns_Hovedbaneg%C3%A5rd?highlight=k%C3%B8benhavns%20hovedbaneg%C3%A5rd

''Afpubliceret'' I et forsøg på at få lov at redigere