De vilde Svaner


Hugo Liisberg, De vilde svaner


Hugo Liisberg, De vilde svaner (i Eventyrhaven)


Hugo Liisberg, De vilde svaner, 1955

Intro

Hugo Liisberg. (1896 - 1958) De vilde svaner, 1955 De mange strakte halse og flyveklare vinger giver denne fortolkning af H. C. Andersens eventyr dynamisk frem- og opadstræben.

Hugo Liisberg. (1896 - 1958)
De vilde svaner, 1955
Bronze

Placering: Munke Mose

Hugo Liisberg har taget udgangspunkt i H. C. Andersens eventyr De vilde svaner, der fortæller om prinsessen Elisa, der for at ophæve den fortryllelse, der har gjort hendes elleve brødre til svaner om dagen, må sy dem hver en skjorte af nælder.

Den dynamiske skulptur skildrer de 11 brødre i svanedragt og Elisa der nøgen ligger på vingerne af et par af svanerne. Som det fremgår af forarbejdet i gips, har Liisberg fra starten arbejdet med tanken om at skildre Elisa omgivet af brødrene i svanedragt. Det første udkast er dog langt mere tekstnært end den endelige skulptur. I forarbejdet sidder hun hensunken i tristesse i kjole og krone omkranset af svanerne, ligeledes kronede, og med den ene på skødet.

Den endelige skulptur har en energi og dramatik, som er helt fraværende i forarbejdet. De mange strakte halse og flyveklare vinger giver skulpturen en dynamisk frem- og opadstræben.

Skulpturen blev rejst i Eventyrhaven og var en gave til byen fra A/S Dansk Akkumulator - og Elektromotorfabrik. Siden blev skulpturen flyttet til Munke Mose, og placeret på en højere sokkel, der understreger fuglenes himmelflugt.


Hugo Liisberg. (1896-1958)

Hugo Liisberg var i lære på Den kgl. Porcelainsfabrik i 1913-15, efter en kort periode at have været elev hos Kai Nielsen og et ophold på A. Bourdelles skole i Paris, var han i årene 1918-21 ansat på porcelænsfabrikken. Han arbejdede primært med dyrefiguren, både i mindre sølvarbejder for Georg Jensen, i statuetter for Den kgl. Porcelænsfabrik og Saxbo keramiske fabrik, samt i store skulpturer, ofte i form af springvandsgrupper med et dynamisk udtryk.