Confiance


Sonja Ferlov Mancoba, Confiance, 1963

Intro

Sonja Ferlov Mancoba (1911 - 1984) Confiance, 1963 Confiance er en af Sonja Ferlov Mancobas største og mest åbne skulpturer.

Sonja Ferlov Mancoba (1911 - 1984)
Confiance, 1963

Placering: Lokalhistorisk Bibliotek, Klosterbakken 2

I skulpturen Confiance ser man tydelig den primitive kunsts stærke indflydelse på Sonja Ferlov Mancoba. Hun fik tidligt gennem sin familie et kendskab til afrikansk kunst og masker og brugte det i lighed med Picasso og andre kunstnere som en katalysator for et nyt formsprog indenfor sine skulpturer.

Mange af hendes værker har præg af den afrikanske maske og få af dem er som i dette tilfælde hele antropomorfe figurer. Denne er en af hendes største og åbner sig op mod en med sine spinkle angivelser af et ansigt. En imødekommende figur med et spændende spil mellem figuren og de rumligheder den skaber.


Sonja Ida Ferlov Mancoba. (1911-1984)

Sonja Ferlov Mancoba blev uddannet fra Kunsthåndværkerskolen og Kunstakademiet i København med henblik på at blive maler. Hun er fra starten en del af kredsen omkring kunstnergruppen Linien. I 1935 udførte hun under et ophold på Bornholm sine første skulpturer. Hun var inspireret af afrikansk skulptur og af den franske avant-garde. Under et ophold i Paris fra 1936 delte hun atelier med Giacometti, som kom til at inspirere hende livet igennem. Hun boede i mange år i Frankrig med sin sydafrikanske mand, og blev i Danmark stort set glemt. Men i 1960’erne vækkes interessen for hendes kunst igen, blandt andet af Asger Jorn, der også inddrager hende i Cobra. Masken var et gennemgående motiv i endes skulptur ligesom den enkeltstående skulptur var det. Hendes produktion er ganske lille, og hun gav derfor i 1979 tilladelse til at hver skulptur kunne udføres i 7 eksemplarer.