Brahesborg Hængebroen


Brahesborg hængebro. Danmarks første moderne hængebro


Brahesborg hængebro fra land. Broen er lavet af støbejern og smedejern

Intro

Hængebroen over voldgraven ved herregården Brahesborg blev opført i 1850. Det er Danmarks første moderne hængebro. Den består af en kombination af støbejern – industrialiseringens nye materiale – og smedejern...

Hængebroen over voldgraven ved herregården Brahesborg blev opført i 1850. Det er Danmarks første moderne hængebro. Den består af en kombination af støbejern – industrialiseringens nye materiale – og smedejern. Broens dele kom fra det norske jernværk Fritzøe, som i 1835 blev overtaget af Brahesborgs ejer F.W. Treschow. Over portalen mod vejen ses ejerens initialer og opførelsesåret. Treschow arbejdede ihærdigt for at afsætte jernværkets produkter i Danmark. Det er sikkert derfor, at den usædvanlige hængebro i jern blev opført som en synlig passage til den anden side af voldgraven. Broen blev bygningsfredet i 1998. ''Salgsudstilling i en herregårdshave'' Hængebroen ved Brahesborg er et stykke tidlig ingeniørkunst, som kun enkelte danske virksomheder mestrede på dette tidlige tidspunkt i det 19. århundrede. Broen udnytter, at støbejern kan tåle et stort tryk, mens smedejern kan tåle et stort træk. Portalerne er støbt, mens kæderne, der bærer broen, er smedede. Fra omkring år 1900 markerede danske ingeniører sig inden for brobygning og jernbeton og blev blandt verdens førende på området. Princippet fra hængebroen på Brahesborg blev anvendt i betydelig større målestok ved opførelsen af den nye Lillebæltsbro mellem Jylland og Fyn i 1970 og Storebæltsforbindelsens højbro mellem Sprogø og Sjælland i 1998.