Bondepigen


Tove Olafsson, Bondepigen, 1962


Tove Olafsson, Bondepigen, 1962

Intro

Tove Olafsson. (1901 - 1992) Bondepigen, 1962 Med placeringen midt på fællesgraven våger og sørger Bondepigen over de døde.

Tove Olafsson. (1901 - 1992)
Bondepigen, 1962 Cement

Placering: Rising Kirkegård.

Tove Olafssons skulptur Bondepigen er placeret på fællesgraven på Rising Kirkegård. Hun sidder med et let bøjet blik, som i stille kontemplation. Med placeringen midt på fællesgraven sidder hun vagt over de mange anonyme døde, og iscenesætter sorgen. Som i mange af sine andre skulpturer tager Olafsson udgangspunkt i en hverdagslig scene, bondepigen der tager sig et hvil. Det er i kraft af placeringen den får et ekstra betydningslag.

Indkøbt af Odense Bys Kunstfond.


Tove Olafsson. (1909-92)

Tove Olafsson var uddannet billedskærer og gik efterfølgende på Kunstakademiet i Købenavn. Det er da også karakteristisk at træ, sammen med sten, forblev hendes foretrukne materiale livet igennem. Hendes uddannelse under Einar Utzon-Frank klassisk, men hun var også inspireret af Astrid Noacks mere naturalistiske udtryk. Olafsson kredsede om hverdagslige motiver og skildringer af mor og barn omsorgsfulde og legende situationer er karakteristiske for hendes emnevalg. Hun fik mange bestillinger og hendes værker kan findes flere steder i det offentlige rum.