Billund lufthavn


Aftenstemning i lufthavnen


Natarbejde under banerenoveringen i 2008


Et fly lander i den ene ende af banen, mens der asfalteres i den anden ende


Terminal og forplads set fra luften


Terminalen

Intro

Fra en enkelt græsklædt landingsbane til brug for LEGOs fly, overgås Billund lufthavn i dag kun i størrelse og afgange af lufthavnen i København.

Lufthavnen på heden

En græsklædt landingsbane
I 1961 anlagde LEGOs egen Godtfred Kirk Christiansen en privat 800 meter lang græsklædt landingsbane samt en flyhangar nord for Lego fabrikken i Billund. Flypladsen gjorde det muligt for den kraftigt voksende virksomhed at forbllive i Billund, da rejsetiden til København på denne måde faldt drastisk.
LEGO stillede landingsbane, fly og hangar til rådighed for andre virksomheder i kommunen, og den blev hurtigt så stor en succes, at Kirk Christiansen overtalte flere nabokommuner til at overtage ejerskabet. Overdragelsen til den nye ejerkreds skete i 1964.

Offentlig lufthavn
Anlægsarbejdet til den nye lufthavn blev udført i løbet af 1964, og lufthavnen åbnede den 1. november som offentlig lufthavn. I 1964 havde lufthavnen en 1660 meter lang og 45 meter bred start- og landingsbane, en lille platform hvor flyene kunne ekspederes, og et kontroltårn til flyvelederen. Hans Erik Christiansen, tidligere chefpilot ved Lego, blev direktør og passagererne blev ekspederet i LEGOs hangar, indtil den første terminalbygning stod færdig i foråret 1966.

Ruteflyvning, fragt og charter
SAS stod for den daglige ruteflyvning mellem København og Billund, men allerede inden jul 1964 havde den første charterflyvning fundet sted: Sømænd, der skulle påmønstre et skib, der lå i en norditaliensk havn.
I foråret 1966 begyndte de regelmæssige charterflyvninger til turistmål i sydeuropa, og snart herefter begyndte man at fragte gos, primært avsdyr for landbruget.

Lufthavnen vokser
I takt med stigende traffik, voksede lufthavnen sig gradvis større i løbet af 1960'erne, og i 1971 nåede banen sin nuværende længde på 3.100 meter, komplet med den nyeste teknologi indenfor flytrafik.

Udenrigsruter
I 1984 liberaliseredes lufttrafikken i EF, og det blev nu muligt at oprette direkte udenrigsruter til og fra Billund.
Den første udenrigsrute gik til Southend i England, og blev fløjet af Maersk Air.
Udenrigstrafikken er nu en af de størst voksende områder for lufthavnen, godt hjulpet på vej af de mange lavprisselskaber.

Den store udbygning i 2002
I slutningen af maj 2002 blev en helt ny passagerterminal taget i brug som første fase af den fremtidige udbygning af hvad der i dag er danmarks næststørste lufthavn.
Også luftfragten har nydt godt af en gradvis liberalisering og er i dag en vigtig del af Billund Lufthavns aktiviteter. Lufthavnen har ca. 800 medarbejdere, men lægges de 800-900 ansatte i de øvrige firmaer på lufthavnen til, er det samlede antal beskæftigede på og ved lufthavnen omkring 1.600-1.700.
I 2010 fløj 2.574.340 personer til og fra lufthavnen. Til sammenligning fløj der i åbningsåret 1964 4.200 personer til og fra lufthavnen.